Szerdától a Volánbusz tulajdonosa a MÁV
2020. július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lesz, ezzel egységes stratégiai irányítás alá kerül a vasúti és a buszos tömegközlekedés. Minderről Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter írt az MTI-nek kiadott közleményében. Ezzel egy legalább nyolc éve napirenden lévő átalakítást hajt végre a kormány.
A társaságok önállósága, szakmai irányítása megmarad, a cégek által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak. A közös stratégiai irányítással a miniszter szerint hosszú távon egységes lesz az autóbuszos és vasúti menetrend, egységes jegy- és tarifarendszert vezetnek majd be és összehangolják a vasúti ráhordó hálózatokat és csatlakozásokat.
A miniszter szerint az egységes irányítási struktúra megteremtésével az ország egész területén javul majd a közösségi közlekedés, a vidéki lakosok mobilitása is biztosított lesz, és környezetkímélőbbé válik majd a városi és elővárosi közlekedés.
Nyolc éve szó van erről
A MÁV és a Volán összeolvadása évek óta napirenden lévő téma, ezzel lehetne ugyanis garantálni, hogy össze lehessen hangolni a vasúti és közúti tömegközlekedés fejlesztéseit és egységesíteni lehessen a jegyrendszert és hatékonyan kiváltani a MÁV gyér forgalmú szárnyvonalait.
Az Orbán-kormány már 2012 januárjától közös holdingba akarta szervezni a vonat- és autóbuszos közlekedést, akkor viszont, ezt viszont akkor arra hivatkozva halasztotta el a kormány, hogy előbb kezelni kell a MÁV maga előtt görgetett adósságát. Később, 2015-ben Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója kapta meg a feladatot, hogy hangolja össze a MÁV és a Volán működését, amire akkor fél évet kapott. Legutóbb pedig 2019 nyarán tett javaslatot arra a kormány, hogy közös holdingba szervezné a MÁV-ot és a busztársaságot, amelyek együtt az Innovációs és Technológiai Minisztérium irányítása alá kerülnének. A most kiadott közlemény alapján úgy tűnik, hogy a kormány végül elvetette a közös holding felállításának gondolatát.
Halasztható fogaskerekű, fonódó és M3-as meghosszabbítás: a volt főpolgármester 19 pontban szedte össze javaslatait.
Frissítés:
Cikkünk megjelenése után, szerda kora délután Dávid Ilona, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelentette, távozik a vállalat éléről. Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter 2018 augusztusában a Volán-társaságok reorganizációjára, újjászervezésére kérte fel a menedzsert. A távozó elnök-vezérigazgató irányításával 2019. október 1-jén megvalósult a Volán-társaságok integrációja, a hét regionális központból létrejött egy egységes, országos szolgáltatási lefedettséget biztosító 19 ezer munkavállalót foglalkoztató közszolgáltató vállalat. Dávid Ilona 2010-2012 között a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója, 2012-2018 között a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója volt.
(Borítókép: A Volánbusz Zrt. járművei várnak indulásra a Budapest-Népliget Autóbusz-pályaudvaron. Fotó: Jászai Csaba / MTI)
2020.07.15
Forrás: www.index.hu