Európai Számvevőszék: Fenntartható városi mobilitás az Európai Unióban
Különjelentés 06/2020: Fenntartható városi mobilitás az Európai Unióban: érdemi javulás csak a tagállamok elkötelezett szerepvállalásával lehetséges
A fenntartható városi mobilitás jelenti az egyik legnagyobb kihívást a városok számára az Unióban, és ez a kérdés a lakosság nagy részét is komolyan aggasztja. A városi területeken a légszennyezés és az üvegházhatásúgáz-kibocsátás egyik fő forrása a közúti közlekedés, és a torlódások évi mintegy 270 milliárd euróba kerülnek a társadalomnak.
A Bizottság 2013-ban tette közzé az úgynevezett városi mobilitási csomagot, és a korábbinál nagyobb összegű finanszírozást – a 2014–2020-as időszakban mintegy 13 milliárd eurót – irányzott elő a környezetbarát városi közlekedés fenntarthatóságának javítására.
A Bizottságnál, valamint Németország, Olaszország, Lengyelország és Spanyolország nyolc városában végzett ellenőrzésünk során nem találtuk egyértelmű jelét annak, hogy az uniós nagyvárosok alapvetően megváltoztatnák a megközelítésüket, és úgy ítéltük meg, hogy nem történt egyértelmű elmozdulás a fenntarthatóbb közlekedési módok felé.
Javasoljuk a Bizottságnak, hogy gyűjtsön több, városi mobilitással kapcsolatos adatot a tagállamoktól és tegye ezeket közzé, illetve a városi mobilitásra irányuló finanszírozásban kizárólag jól kidolgozott városi mobilitási terv megléte esetén lehessen részesülni.
A Számvevőszék különjelentése az EUMSZ 287. cikke (4) bekezdésének második albekezdése alapján.