Boeing: sok éve a legkevesebb átadott gép 2020-ban



Az Atlas veszi meg az utolsó négy Jumbót. A MAX-ok leállítása és a járvány együtt sújtotta az amerikaiakat.

Az utolsó negyedévi számokkal kialakult a végleges statisztika, összesen mindössze százötvenhét Boeing utas- és teherszállító került 2020-ban a megrendelő légitársaságokhoz vagy lízing-cégekhez. Az Airbus után a Boeing is közreadta a tavalyi eredményeket, ha lehet ezeket eredményként értékelni: az amerikai gyártó dupla nyomás alatt volt kénytelen dolgozni: egyrészt már 2019 tavasza óta a földön rostokoltak a 737 MAX-ok, másrészt a járvány miatt nem csak a légiforgalom zuhant meg, de minimálisra csökkent a társaságok korábbi hatalmas gépéhsége is.

A jellemző adatok:

  • 2018-ban nyolcszázöt repülőgép hagyta el a cég átadási központjait, és ezek közül ötszáznyolcvan volt a keskenytörzsű kéthajtóműves, vagyis a MAX-ok leállása okozta a legnagyobb visszaesést, miközben a gyártás folyt tovább, de az elkészült gépek sem állhattak forgalomba.
  • 2019-ben már csak háromszáznyolcvan Boeingot adtak át, és ebből már csak százhuszonhét volt a keskenytörzsű,
  • 2020-ban pedig negyvenhárom – utóbbiak mind azután kerülhettek az üzemeltetőkhöz, hogy novemberben az FAA – majd néhány más hatóság is – visszaadta a típusalkalmassági engedélyt.


Az viszont igazából csakis a járvány okozta krízis következménye volt, hogy a szélestörzsű sikertípus, a 787-es is csak mérsékelt ütemben készült, illetve került átadásra:

  • ebből a főként kompozit-építésű, nagy-, illetve ultranagy hatótávolságú repülőgépből 2018-ban száznegyvenöt,
  • 2019-ben százötvennyolc,
  • de tavaly csak ötvenhárom repült ki a gyárból, és kezdte forgalmi életét.


Mint erről korábban már sok elemzés megemlékezett, a járvány különböző és visszatérő hullámai alatt főképp a hosszú, nemzetközi, illetve interkontinentális járatok száma és utasszáma csökkent radikálisan. A Boeing számára különösen fájdalmas, hogy az egyfolyosósok piaca nem is bukott volna akkorát, hiszen az Egyesült Államokon belüli légiforgalom nem sínylette meg annyira a történéseket, ugyanígy Kína számára is a belső légiközlekedés tért magához az első nagy leállás után. Európa ezügyben kivételnek számít: közép- és rövidtávon sem mennek igazán a dolgok, a sokféle ország sokféle járvány-politikája és a továbbra is eléggé rendszertelenül beköszöntő zárlatok miatt. De lehettek volna viszonylag jó átadási számok a MAX-ok részéről is – ha repülhettek volna.

Viszont elég jól mennek a szélestörzsű szállítógép-eladások, a tavaly átadott huszonhat Tripla Hetesből huszonkettő volt freighter, és sikerült harminc 767-es tehergépet is forgalomba állítani. Ehhez jött még néhány a legnagyobbak, a 747-8-asok közül, mindezek a cargo-gépek összesen a teljes szélestörzsű átadások (114 gép) negyven százalékát tették ki, ebbe a sorba tartozik a 767-esek katonai szállító-tanker változata, a KC-46 is, amiből tizennégyet kapott az amerikai légierő, és, ami megint fontos hír, további tizenkettőre kapott szerződést.

Az Atlas a 747-esek legnagyobb üzemeltetője (fotó: Atlas Air)

Apropó 747: megszületett a megállapodás az utolsó legyártandó Jumbókról, a vevő a nagy cargocég, az Atlas Air Worldwide. Ezzel a négy géppel búcsúzik tehát a típus, már ami az újonnan gyártott példányokat illeti. A felhajtható orr-részen át is rakodható gép, 137,75 tonna hasznos teherrel, a korábbi Jumbókhoz képest tizenhat százalékkal alacsonyabb fogyasztásával és csendesebb hajtóműveivel, az Ég Királynője sorozat méltó lezárását jelenti, miközben az utasszállító változat közel sem volt ennyire sikeres a 8-as modellből.

Az Atlas jelenleg ötvenhárom Jumbójával a típus legnagyobb üzemeltetője. A négy gép egyébként nyilván azonos azokkal, amelyeket eredetileg a Volga-Dnyepr számára kezdett a cég legyártani, de az üzlet, végülis, meghiúsult, sőt, per lett belőle. A Jumbo-gyártás, ötvennégy év után, jövőre áll le Everettben. Ugyancsak a 747-es búcsúját jelenti az amerikai légierő számára készülő két Jumbó: az Egyesült Államok jövendő elnökeinek jövendő gépeit most alakítják át, eredetileg szintén orosz légitársasági megrendelésre készítették el őket, de a vásárló, a Transaero, közben csődbe jutott és megszűnt.

Forrás: www.iho.hu, 2021.01.14.

IRODA: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. II/235. SZÁMLÁZÁSI- ÉS LEVELEZÉSI CÍM: 1066 Budapest, Teréz Krt. 38. (2014. február 4-től) NYITVATARTÁS:  AZ AKTULÁSIRÓL TÁJÉKOZÓDJON A FŐOLDALON 
TELEFONSZÁM: +36 1 353 2005 MOBIL: +36 30 512 1911, +36 30 209 5049, +36 30 567 9879 TELEFON/FAX: +36 1 353 0562 E-MAIL: info@ktenet.hu
ADÓSZÁM:
19815709-2-42 CÉGJEGYZÉKSZÁM: 403 SZÁMLASZÁM: 10200823-22212474-00000000